Aktualizacja Optimy do najnowszej wersji

Problemy i pomysły związane z funkcjonowaniem CDN Optima vel Opt!ma

Moderator: mikey

Arcymag
Posty: 7
Rejestracja: 18 maja 2018, 13:08
Rola: Administrator CDN XL
Wersja: 2016

Aktualizacja Optimy do najnowszej wersji

Post autor: Arcymag »

Witam,
Podczas przeprowadzania aktualizacji optimy (instalator pobrany ze strony comarchu wersja aktualizacyjna), otrzymałem komunikat o niemożliwości usunięcia starych komponentów programu i polecenie usunięcia go z dodaj/usuń programy.
Za nim podjęte były kolejne kroki stara wersja programu już się nie uruchamiała.

Po wykonaniu zaleconych przez instalator kroków aktualizator przeszedł krok dalej, odbyły się procesy instalacyjne po czym na koniec otrzymałem komunikat:
Instalacja Comarch ERP Optima nie powiodła się "Błąd krytyczny podczas instalacji". Proszę sprawdzić ustawienia wybrane podczas instalacji i...[tu urwany komunikat].

Z góry dziękuję za podpowiedź jak mam przywrócić program do używalności w nowej wersji. Bazę mam zainstalowaną na innym urządzeniu/serwerze sql.

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
glaz
Posty: 379
Rejestracja: 23 lip 2008, 23:46
Rola: Administrator CDN XL
Wersja: 2018
Lokalizacja: Kraków

Re: Aktualizacja Optimy do najnowszej wersji

Post autor: glaz »

Daj sobie pomóc, napisz więcej.

1. Która to wersja O! Poprzednia i bieżąca.
Z tego co widzę zapowiedzi mówiły o wersji 2018.6.2, a jest dostępna 2018.6.1 - może udało CI się pobrać 6.2, która być może została szybko wycofana z dystrybucji z powodu jakiegoś błędu.
2. Jaki system operacyjny (wersja XP/WIndows 7 / 8 / 10, wersja x86 / x64 wersja Starter / Home / Professional).
3. Czy poprawki systemu operacyjnego są zainstalowane?
4. Czy próbowałeś uruchomić deinstalację/instalator z podniesionymi uprawnieniami (administrator)?
5. Czy po deinstalacji zrobiłeś restart systemu operacyjnego (konieczne przy podmianie plików z katalogu systemowego / Program Files).
! (CDN XL and ERP XL) = ?

Arcymag
Posty: 7
Rejestracja: 18 maja 2018, 13:08
Rola: Administrator CDN XL
Wersja: 2016

Re: Aktualizacja Optimy do najnowszej wersji

Post autor: Arcymag »

Wybaczcie brak szczegółów, odpowiadam:

1. Bieżąca 2018.5.1 Nowa 2018.6.1.1650

2. Windows 7 Ultimate sp1

3. Jest to jednostka "serwerowa", ostrożnie traktuje poprawki (Optimę mam na 1 komputerze użytkownicy łączą się przez RDP)

4. Zawsze z podniesionymi uprawnieniami

5. Sprawdzę przy najbliższej przerwie serwisowej. Zawsze aktualizacja sprowadzała się do wylogowania użytkowników > dalej > dalej > dalej konwersja bazy Pracujemy dalej. Stąd zignorowanie tego kroku.

Stara wersja jest już przywrócona do używalności ale w dodaj/usuń ani w narzędziach microsoftowych do naprawiania problemów z usuwaniem nie widnieje już pozycja Optimy.

Mam wrażenie że instalator nie doczyścił starej wersji z jakiś plików może wpisów rejestrów, co blokuje nową instalację.
Dodam, że instalowanie optimy na tym komputerze z pełnej instalki kończy się tym samym błędem. Na innym komputerze (z win 10) instalacja przebiegła pomyślnie.

Jak wspomniałem wyżej nigdy nie było problemów z aktualizacjami Optimy, dziwi mnie że instalator się tym razem tak wysypał...

Awatar użytkownika
glaz
Posty: 379
Rejestracja: 23 lip 2008, 23:46
Rola: Administrator CDN XL
Wersja: 2018
Lokalizacja: Kraków

Re: Aktualizacja Optimy do najnowszej wersji

Post autor: glaz »

No niestety instalator O! nie jest monolitem. Sekwencyjnie instaluje pierdylion komponentów w tym serię poprawek środowiska .net umożliwiających poprawne działanie kontrolek ActiveX rejestrowanych w kolejnym kroku. Te z kolei robią młyn w rejestrze (proces rejestracji = kolejny pierdylion wpisów w węzłach specyfikujących kontrolki). Jak się weźmie pod uwagę kwestię środowiska wielodostępnego (Win 7 nadaje się do tego średnio) specyfikującymi poziom uprawnień do poszczególnych gałęzi rejestru (gdzie nawet podniesienie uprawnień aplikacji nie zawsze pozwala na ich modyfikację: konto SYSTEM) to dziw, że to działa. Tutaj może pomóc czyszczenie rejestru (dawniej poleciłbym CCleaner, ale ostatnio doszły mnie słuchy, że nie jest godny zaufania).

Weź pod uwagę, że oficjalnie tego nie powiedziano, ale między wierszami przeczytasz, że C. testuje O! już właściwie tylko w środowiskach Windows 10 - między innymi z powodu dostępności i lepszej "stabilności" poprawek środowiska .net w tym systemie operacyjnym (W10 który już i tak jest mocno pofragmentowany kolejnymi kompilacjami).

W przypadku Win7 na pewno trzeba zadbać o najnowszy zbiór komponentów .net w wersji 4.6 (i poprawek do starszych wersji 4.5, 3.5, 2.0), ale to może nie wystarczyć - mnóstwo kontrolek zewnętrznych firm stosowanych przez C. może wymagać systemu operacyjnego w nowszej wersji.

Odnośnie przerwanego procesu: sprawdź katalog programu Optima - może któryś z etapów pozostawił plik tekstowy z logiem operacji instalacyjnych i tam namierzysz pełny komunikat błędu. Nie od rzeczy byłoby pod tym kątem sprawdzić EventViewer - może zrzuciło coś więcej do loga systemu operacyjnego.

Na forum C. znalazłem coś takiego "Dopiero po wyłączeniu procesu "optima BI" wszystko się zaczyna ładnie instalować." Może jakiś proces starszej wersji nie został zamknięty i pracuje / jest aktywny jako usługa blokując upgrade.
Moim ulubionym głównym podejrzanym do wycięcia w przejmowanych instalacjach jest zwykle cudowny "iBard", który potrafi się cudownie zablokować lub pracować alokując do 1GB RAM :-)
! (CDN XL and ERP XL) = ?

ODPOWIEDZ