Wdrożenie Optimy dla 3 oddziałów

Problemy i pomysły związane z funkcjonowaniem CDN Optima vel Opt!ma

Moderator: mikey

Alwarez
Posty: 38
Rejestracja: 10 sty 2010, 16:50
Rola: Inny
Wersja: 10
Lokalizacja: Gliwice/Radom

Wdrożenie Optimy dla 3 oddziałów

Post autor: Alwarez »

Witam
Mam pytanie czysto teoretyczne.
W jaki sposób najlepiej postawić Optimę w 3 oddziałach, tak by w każdym była możliwość drukowania paragonu, z zachowaniem centralnej bazy danych, a nie 3 osobnych. Na chwilę obecną można przyjąć 6 stanowisk, w każdym oddziale po 2.

Nie ja zamierzam wdrażać ani sprzedawać soft, więc ewentualną moją niekompetencje w tej dziedzinie można pominąć.
Z tego co znam Optimę powinna dać bez problemu radę, jednak klientowi ostro wmawiają że nie da rady próbując przeforsować XL'a, co wg mnie jest użyciem armaty na muchę.

Od dawna czytam tutaj o usługach terminalowych, RDP i innych cudach, ale doświadczenia z tym żadnego nie mam.
W związku z tym prosiłbym o ewentualne propozycje jak to najlepiej posadzić i nie dać się naciągnąć na dużo droższego XL'a ;)

Od razu dodam że internet za bogaty nie jest, co może stanowić pewną przeszkodę.
Jakie są konieczne łącza dla zdalnej pracy w takich warunkach?

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
STAY_PJE
Posty: 646
Rejestracja: 24 wrz 2009, 12:08
Rola: Konsultant CDN XL
Lokalizacja: Warszawa i od Helu do Wawelu
Kontakt:

Re: Wdrożenie Optimy dla 3 oddziałów

Post autor: STAY_PJE »

Alwarez pisze: W jaki sposób najlepiej postawić Optimę w 3 oddziałach, tak by w każdym była możliwość drukowania paragonu, z zachowaniem centralnej bazy danych, a nie 3 osobnych. Na chwilę obecną można przyjąć 6 stanowisk, w każdym oddziale po 2.
Pozdrawiam
Możliwości są co najmniej dwie: serwer terminali i Optima off-line.
W przypadku serwera terminali ważna jest stabilność łącza po stronie klienta. Przepustowość nie jest decydującym parametrem, obecne standardy są wystarczające już przy neostradzie. Zależy oczywiście jeszcze ilu użytkowników ma zamiar jednocześnie pracować, ale w mojej opinii dla dwóch-trzech już neostrada da radę. Istotna jest szybkość wysyłania danych po stronie serwera.
Optime off-line instaluje się, gdy łącze jest wybitnie słabe, lub nie stabilne. Działa na zasadzie okresowej synchronizacji z bazą centralną.

Alwarez
Posty: 38
Rejestracja: 10 sty 2010, 16:50
Rola: Inny
Wersja: 10
Lokalizacja: Gliwice/Radom

Re: Wdrożenie Optimy dla 3 oddziałów

Post autor: Alwarez »

A jakieś zabawy z VPN, serwer w chmurze, albo wystawiony publicznie, tak by optima mogła się połączyć bezpośrednio z bazą mają sens?
Rozumiem że najczęściej praktykowanym jest serwer terminali (zdalny pulpit?), jak w takim przypadku są obsługiwane wydruki w oddziałach, paragonów i faktur?

Pozdrawiam
Mirek

Awatar użytkownika
STAY_PJE
Posty: 646
Rejestracja: 24 wrz 2009, 12:08
Rola: Konsultant CDN XL
Lokalizacja: Warszawa i od Helu do Wawelu
Kontakt:

Re: Wdrożenie Optimy dla 3 oddziałów

Post autor: STAY_PJE »

Z chmurami nie mam doświadczenia. Mam chmurę w telefonie i więcej z tym problemów niż korzyści.
VPN to tylko zmiana sposobu komunikacji w sieci. Daje nieco większe możliwości ale i tak używa się dalej serwera terminali. Bezpośrednie połączenie Optimy do serwera przez VPN nie ma sensu, bo generuje to bardzo duży ruch. Nawet przy bardzo dobrym łączu będzie widać spore opóźnienia w działaniu programu, nie mówiąc już o wrażliwości na gubienie pakietów. Nie wiem jak Optima pod tym względem, ale XL wykrzaczał by się co chwilę.
Drukarki fiskalne klienckie działają bez problemu w serwerze terminali, po prostu mapuje się porty. Podobnie zwykłe drukarki.

Przemek
Posty: 292
Rejestracja: 22 kwie 2008, 20:08
Rola: Konsultant CDN XL
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wdrożenie Optimy dla 3 oddziałów

Post autor: Przemek »

Cześć,

wszystko zależy od rodzaju sprzedaży w oddziałach. Jeżeli to jest coś a'la sklep spożywczy to online odpada, jeżeli jest to coś "wolniejszego" to online jest optymalny.

Jeżeli online to w grę wchodzi
- własny serwer (ale wtedy potrzebne 2 łącza z BGP itd, ew pogodzenie się z awarią kilka razy do roku gdy całość stanie
- dzierżawa serwera (np. nasze VPS365.eu) i wtedy za zryczałtowaną opłatę mamy święty spokój po stronie serwerowej.

Każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety, opcja pierwsza potrafi być tańsza, szczególnie, gdy wszystko jest robione po kosztach lub akceptując wyższe ryzyko awarii/przerwy w działaniu. Coś za coś.

Jeżeli nei jest możliwe załatwienie dosyć stabilnego interentu po stronie klienta to w grę wchodzi tylko optima offline, ew praca rozproszona (z wszystkimi jej ograniczeniami).

Ew. zapraszam na priv - aby omówić wymagania i spróbować coś dobrać.
--
Pozdrawiam
Przemysław Lepiarz
CEO, Partner - Futuriti
https://futuriti.pl
https://blog.futuriti.pl

Chcesz wdrażać, serwisować i rozwijać Comarch ERP? Nasze rekrutacje: https://futuriti.pl/kariera

Admin_1
Posty: 9
Rejestracja: 29 sie 2012, 11:07
Rola: Administrator CDN XL

Re: Wdrożenie Optimy dla 3 oddziałów

Post autor: Admin_1 »

A może najprostsze rozwiązanie - Optima w modelu usługowym, czyli Optima w chmurze?
Każdy Oddział przez Internet mógłby logować się na swoje konto/konta, a wszyscy pracowaliby na tej samej bazie danych. Drukarki fiskalne można podłączyć przez tzw. sterowniki terminalowe, choć Comarch jakiś czas temu wypuścił specjalna nakładkę na lokalny Windows przez którą lokalne zasoby (dyski, drukarki) są widziane przez Optimę on-line. Być może podobnie jest z drukarkami fiskalnymi - ta nakładka potrafi odpowiednio przekierować port.

ODPOWIEDZ